REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów elektrycznych


data aktualizacji: 07-07-2016, 11:05

Nowe technologie z czasem zaczynają wypierać z rynku rozwiązania stosowane dotychczas. Przykładem, że być tutaj technologia telewizorów kolorowych w latach 70. ubiegłego wieku czy też smartfonów w minionym dziesięcioleciu. Przewidywanie tego typu zmian nie jest łatwe, ale gdy już nastąpią wówczas zmieniają świat. Jedna z takich rewolucji właśnie nabiera rozpędu i wydaje się, że następne dekady należeć będą do samochodów elektrycznych.  

W ubiegłym roku znacznie, bo aż o 60% wzrosła sprzedaż samochodów elektrycznych (ang. electric vehicle — EV) – nie mylmy z samochodami hybrydowymi (w skrócie PHEV). To ciekawa liczba, biorąc pod uwagę, że ta sama wartość wzrostu pomogła Henry'emu Fordowi zastąpić powozy konne w USA słynnym już modelem Ford T. Dla porównania panele fotowoltaiczne notują roczny wzrost sprzedaży na poziomie ok. 50%.

Ponadto ceny akumulatorów spadły o 35% w ciągu ostatniego roku. Obecnie podróżowanie samochodem elektrycznym jest znacznie tańsze niż benzynowym (koszty eksploatacyjne będą omówione w dalszej części artykułu). Spadek cen, jak również dostępność aut sprawią, że według analiz rynku czeka nas prawdziwe starcie na masowym rynku samochodów elektrycznych z ich benzynowymi odpowiednikami. Według badań, po 2020 roku już35% nowo kupowanych aut będzie samochodami elektrycznymi. Co oznacza, że będzie przybywać 150-170 milionów nowych samochodów elektrycznych rocznie, a po drogach będzie już wtedy jeździć ok. 440 mln aut z napędem elektrycznym. 

Wzrost sprzedaży nowych aut elektrycznych  w ostatnich latach Cleantechnica Solsum
fot.: Wzrost sprzedaży nowych aut elektrycznych w ostatnich latach - Cleantechnica



Poniższy wykres pokazuje prognozę sprzedaży aut elektrycznych w kolejnych latach. Kolor ciemnozielony to szacowana roczna sprzedaż, a kolor jasnozielony to łączna ilość sprzedanych aut elektrycznych. Skala co 100 mln aut. Źródło: Bloomberg New Energy Finance.



Prognoza sprzedaży aut elektrycznych w kolejnych latach po 2016 roku Bloomberg New Energy Finance Solsum
fot.: Prognoza sprzedaży aut elektrycznych - Bloomberg New Energy Finance


Co więcej, trzeba powiedzieć, że pierwsze kraje rozważają już wprowadzenie zakazu sprzedaży samochodów benzynowych.

Norwegia — kraj, w którym już dzisiaj 25% aut to samochody elektryczne i który swoje bogactwo zbudowała głównie na wydobyciu ropy naftowej i gazu, chce pójść dalej. "The Independent" informuje, powołując się na norweskie media, że w kwestii zakazu sprzedaży aut spalinowych porozumiały się głównie norweskie partie. Według "The Independent", w norweskiej polityce osiągnięto konsensus co do stopniowego odchodzenia od wykorzystania paliw w transporcie drogowym, a docelowo po norweskich drogach mają jeździć tylko auta elektryczne. Innym przykładem jest Holandia, w której planowane jest wprowadzenie od 2025 roku zakazu sprzedaży aut spalinowych. Podobne głosy słychać też z innych krajów.   

W Polsce ostatnio wicepremier Mateusz Morawiecki przedstawił założenia planu, zgodnie z którym za 10 lat po naszym kraju ma jeździć milion samochodów elektrycznych.

Według analiz Frost & Sullivan, brytyjskiej firmy badawczej, w 2016 r. na świecie zostanie sprzedanych pół miliona samochodów z napędem elektrycznym, najwięcej w Europie i Azji (Chiny).

Transformacja w transporcie przełoży się na zmiany na skalę światową w miksie energetycznym. Ostatnie badania zakładają, że wzrost liczby EV do 25% ogółu samochodów będzie oznaczał spadek o 13 milionów baryłek dziennie zapotrzebowania na ropę naftową, generując przy tym zapotrzebowanie na 2700 TWh energii elektrycznej do zasilenia tych samochodów, co jest równoznaczne z 11 % światowego zapotrzebowania na energię elektryczną w 2015 r. !

 

Ile jest na świecie samochodów elektrycznych?


Aktualnie o drogach porusza się ponad 720 tys. aut w 100-proc. elektrycznych, nie biorąc pod uwagę aut hybrydowych.
 

Sprawność


Zasadnicza różnica między autami spalinowymi i elektrycznymi polega na sprawności napędów. W przypadku silnika spalinowego sprawność wynosi ok. 33%, z kolei odejmując straty mechaniczne napędu, sprawność mierzona na kołach pojazdu wynosi ok. 16%.

Z kolei sprawność w silniku elektrycznym z falownikiem (przetwornicą) może osiągnąć ok. 98% w przypadku najlepszych wielofazowych silników prądu zmiennego i bezszczotkowych silników prądu stałego.

Oprócz tego napęd elektryczny ma możliwość prostego odzysku energii hamowania oraz odzysku energii pracy amortyzatorów.

Napędy silnika elektrycznego i tradycyjnego o wewnętrznym spalaniu różnią się charakterystyką pracy. Silnik elektryczny osiąga nominalny moment obrotowy już przy obrotach bliskich zeru. Dodatkowo posiada on także inną ciekawą cechę, jaką jest chwilowy moment rozruchowy wynoszący średnio ok. 3-4 -krotności nominalnego momentu silnika. Oznacza to, że silnik elektryczny o mocy nominalnej np. 22 kW przy rozruchu może chwilowo zachowywać się jak silnik o mocy 100 kW. Jest to zdolność niedostępna dla silników spalinowych, w wyniku czego samochody elektryczne nie muszą posiadać skrzyń biegów.  

Kolejną różnicą i jednocześnie dużą zaletą jest fakt, że napęd elektryczny jest w pełni ekologiczny, bardzo cichy, niewydzielający spalin i absolutnie bezemisyjny (przynajmniej w miejscu eksploatacji). Nie pozostawia on na parkingach i ulicach plam z oleju, które powstają z wycieków ze skrzyń biegów, mostów i silników spalinowych, a prawie bezszelestna praca silnika redukuje konieczność montowania ekranów wzdłuż tras szybkiego ruchu w miastach, co przekłada się na olbrzymie oszczędności.

Dodatkowo trakcyjne akumulatory bez trudu można poddać recyklingowi bez uszczerbku dla środowiska.

 

Napęd


Samochody wyposażone w napęd elektryczny różnią się także budową od samochodów z napędem spalinowym, co przekłada się na bezpieczeństwo czynne aut elektrycznych. Napęd elektryczny pozwala umieścić znacznie mniejsze, a przy tym lżejsze silniki nawet bezpośrednio w kołach pojazdu, a akumulatory trakcyjne mogą być umieszczone płasko w podłodze, czego efektem jest obniżenie środka ciężkości samochodu, idealne rozłożenie nacisku na osie przednią i tylną w proporcji 50/50 procent, co przekłada się na znakomitą trakcję samochodu, znacznie mniejsze przechyły nadwozia na zakrętach i prowadzenie charakterystyczne dla samochodów sportowych. A dzięki hamowaniu odzyskowemu znacznie skraca się droga hamowania.

 

Koszty eksploatacji


Jednak największą różnicą przemawiającą na korzyść napędu elektrycznego jest jego źródło energii.

Koszt przejechania 100 km, który wynosi od ok. 3-5 złotych w przypadku ładowania akumulatorów w czasie taryfy nocnej, do ok. 7-10 zł ładując akumulatory w dzień ze zwykłego gniazdka elektrycznego, co można jeszcze obniżyć, w przypadku gdy posiadamy domową instalację fotowoltaiczną. Z kolei ładując samochód w wybranych punktach ładowania lub np. na stacjach Tesli czy Nissana nie zapłacimy nic. W Polsce punkty ładowania są już dostępne niemal w każdym większym mieście.

Bardzo prosta budowa silnika elektrycznego, poza małymi wymiarami, niską masą i wysoką niezawodnością oznacza również brak kosztów przeglądów eksploatacyjnych i napraw (filtry, oleje, płyny, świece, rozrządy, regulacje, ustawianie wycieków i naprawy silników, osprzętu, wymiany układów wydechowych itd.), a żywotność takich silników szacowna jest na 1,5 mln km!

Trzeba jeszcze również powiedzieć, że ceny energii elektrycznej są znacznie bardziej przewidywalne niż ceny ropy lub gazu, mniej zależne od wydarzeń międzynarodowych i nie podlegają manipulacji na rynkach naftowych. Dodatkowo zaletą nie do przecenienia jest fakt, że energia elektryczna jest wytarzana w kraju, zatem nie trzeba jej importować z Rosji lub innych krajów, jak w przypadku gazu czy ropy.

Oznacza to znaczącą poprawę bilansu obrotów bieżących kraju i uniezależnienie od importu, a co za tym idzie także poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju i dodatkowe przychody dla krajowych producentów energii, które nie są transferowane za granicę. Ładowanie kosztów w nocy redukuje koszty utrzymania oraz wyrównuje obciążenia sieci elektroenergetycznych, ponieważ pobór mocy w godzinach nocnych jest znikomy w stosunku do godzin szczytu.

 

Zasięg i infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych


Ta kwestia jest najczęściej krytykowana przez przeciwników motoryzacji elektrycznej. Jednocześnie ukrywa się fakty o tym, że istnieją już przetestowane rozwiązania gromadzeni energii, pozwalające ładować akumulatory w kilka minut i te pozwalające na osiąganie zasięgu ponad 400 km. Tesla czy Nissan Leaf ładuje akumulatory do 80% pojemności w czasie poniżej 30-40 minut.

Z kolei budowa punktów szybkiego ładowania jest nieporównywalnie szybsza i tańsza od budowy stacji paliw z taką samą ilością dystrybutorów. Na świecie jest już ponad 3500 stanowisk ładowania samej Tesli, 232 stacji ładowania w Europie (ponad 2 tysiące stanowisk), a 7 stacji ładowania ma powstać do końca 2016 r. w Polsce.

Samochód elektryczny możemy bez problemów ładować także w domu. Na rynku mamy rozwiązania, które można połączyć z instalacją fotowoltaiczną. Systemy w postaci inteligentnych ładowarek do samochodów elektrycznych połączone z domowymi instalacjami fotowoltaicznymi i magazynami energii wprowadziła na polski rynek spółka SOLSUM, mając na koncie już tego typu realizacje. Takie rozwiązania w znacznym stopniu przyczynią się do optymalizacji wykorzystywania i zarządzania energią produkowaną z instalacji fotowoltaicznej.

 

Bezpieczeństwo

 

Tesla Model S. jest najbezpieczniejszym samochodem świata. Osiągnął on najlepsze w historii wyniki w testach bezpieczeństwa i zostawił daleko w tyle marki, które słyną z bezpieczeństwa i doskonalą swoje samochody od ponad 100 lat.

Samochód ten sprawił nie lada problem inżynierom przeprowadzającym testy dachowania. Żadna z zastosowanych przez nich metod wywrócenia auta na bok nie skutkowały. Jest to skutek zamontowania w Tesli baterii pod podłogą, co znacznie obniżyło środek ciężkości pojazdu. A to jeszcze nie koniec. Model S doprowadził do awarii prasy testującej odporność dachu na zgniecenie, która nie wytrzymała przy nieco ponad czterech G. Wynika to z faktu, że do zainstalowania wzmocnień słupków bocznych użyto materiałów stosowanych przez drugą z firm należących do Elona Muska - SpaceX, która specjalizuje się w budowie rakiet kosmicznych. 

 

Żywotność samochodu elektrycznego


W tradycyjnym samochodzie w zakresie żywotności całego auta jest prognozowany przebieg, a w przypadku samochodu elektrycznego — ilość cykli ładowania baterii.

Jeśli przyjmiemy, że w dobrym modelu z silnikiem spalinowym przebieg 500 tys. km za normę, to zakładając - już stosunkowo niski zasięg na jednym ładowaniu ok. 200 km dla EV — normą odpowiadającą 500 tys. km byłoby 2500 cykli ładowania, co nie jest dziś problemem dla akumulatorów baterii Li-ion, a obecnie takie baterie pozwalają na uzyskanie znacznie większego zasięgu (350-500 km) i na uzyskanie dużo większej liczby cykli ładowania (6 tys. - 10 tys. cykli, czyli ok. 25 lat).
 

Ładowarka do samochodów elektrycznych Carport Solsum

 

Oszczędności w eksploatacji


Przejeżdżając 300 tys. km, oszczędność na samym koszcie paliwa przy dzisiejszych cenach benzyny i porównując samochód elektryczny z tradycyjnym, który spala 8 litrów benzyny, oszczędność wyniesie ponad 90 tys. zł, a biorąc pod uwagę, że auto ładowałoby się z domowej instalacji fotowoltaicznej, darmowej ładowarki miejskiej lub przy drogach przelotowych, kwota oszczędności będzie znacznie wyższa. Biorąc pod uwagę dodatkowe wymiany filtrów, oleju, tracz, rozrządów oraz wykorzystywania stacji bezpłatnego ładowania lub wykorzystania swojej własnej energii z instalacji fotowoltaicznej, kwota oszczędności wyniesie ponad 150 tys. zł.

 

 

Inteligentne domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych

 

Domowe stacje ładowania w ofercie SOLSUM możemy zintegrować z instalacją fotowoltaiczną (darmowe ładowanie bez użycia energii z sieci). Możliwość ładowania pojazdu prądem 1 fazowym i 3 fazowym, maksymalna moc ładowania 22kVA.

Inteligentne ładowanie w połączeniu z systemem magazynowania zapewniające zasilanie pojazdu w 100% energią z instalacji fotowoltaicznej pełną kontrolę oraz regulację szybkości ładowania. Możemy też przeglądać wizualizacje procesu ładowania pojazdu poprzez portal internetowy, aplikacje mobilną lub kolorowy dotykowy wyświetlacz na ładowarce o wielkości 4,3 cala. Temperatura pracy ładowarki dzięki wbudowanej grzałce to od -20 do +40 stopni C.

Dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu instalacji fotowoltaicznej, systemu magazynowania energii, ogrzewania domu i CWU np. poprzez pompę ciepła w połączeniu z samochodem elektrycznym mamy możliwość osiągnięcia niezależności energetycznej gospodarstwa domowego na poziomie do 90% i mówimy tu o niezależności od paliw (ropa, gaz), przerwach w dostawie prądu i wzrostów cen energii.

 

 

Zero emisji zanieczyszczeń

 

Napęd elektryczny jest w 100 proc. przyjazdy środowisku poprzez brak emisji CO, CO2, NO2, pyłów i innych trujących zanieczyszczeń podczas jazdy, a możliwość ładowania z domowej instalacji fotowoltaicznej to szansa na dodatkowe oszczędności i prawdziwe zero emisji.

 

Ceny


Ceny nowych samochodów wyposażonych w napęd w pełni elektryczny rozpoczynają się aktualnie od ok. 100 tys. zł, jednak ceny samochodów używanych 2-3 letnich - np. najpopularniejszego w Europie Nissana Leaf to koszt rzędu 50-60 tys. zł, czyli tyle ile kosztuje większość aut klasy średniej. Dostajemy jednak auto nieporównywalne tańsze w utrzymaniu, z lepszym przyspieszeniem i trwalsze, z możliwością darmowego ładowania na wyznaczonych stacjach.

 

Gdzie można przejechać się samochodem elektrycznym?

 

Na jazdę testową można się umówić podczas szkoleń Akademii SOLSUM. Najbliższa edycja odbędzie się w sierpniu 2016 r. Dostępne są modele Tesla S oraz Nissan Leaf. Jest to pierwsza taka możliwość w Polsce!

 

Ciekawostka


Tylko w 7 największych miastach Polski roczne koszty z tytułu korków kształtują się na poziomie aż 3.8 mld zł, czyli ok. 4 tys. zł. na kierowcę. Samochody elektryczne oraz autonomiczne mogą znacznie tę kwotę zredukować.

W kolejnej części artykułu pojawi się pierwsza w Polsce relacja z omówieniem wrażeń, spraw technicznych, kwestii związanych z zasilaniem samochodu  po 100 tys. km przejechanych samochodem elektrycznym — głównie po Polsce.

Ładowarska do samochodów elektrycznych Tesla Carport Solsum

 

Inteligentne domowe ładowarki samochodów EV


W ofercie SOLSUM znajdują się domowe stacje ładowania, które możemy zintegrować z instalacją fotowoltaiczną (darmowe ładowanie bez użycia energii z sieci). Możliwość ładowania pojazdu prądem 1-fazowym i 3-fazowym, maksymalna moc ładowania 22kVA.

Inteligentne ładowanie w połączeniu z systemem magazynowania zapewnia zasilanie pojazdu w 100 procentach energią z instalacji fotowoltaicznej oraz pełną kontrolę, jak i regulację szybkości ładowania poprzez portal internetowy, aplikację mobilną lub kolorowy dotykowy wyświetlacz na ładowarce o wielkości 4,3 cala. Temperatura pracy ładowarki dzięki wbudowanej grzałce  wynosi od -20 do +40 stopni C.

Odpowiednie zaprojektowanie instalacji fotowoltaicznej, systemu magazynowania energii, ogrzewania domu i CWU np. poprzez pompę ciepła w połączeniu z samochodem elektrycznym, mamy możliwość osiągnięcia niezależności energetycznej gospodarstwa domowego na poziomie do 90 proc. i mówimy tu o niezależności od paliw (ropa, gaz), od przerw w dostawie prądu, od wzrostów cen energii oraz emisji zanieczyszczeń.  

Kontakt w sprawie produktów:

SOLSUM Sp. z o.o.
ul. Bolesława Chrobrego 8
Piwniczna-Zdrój 33-350
tel. +48 18 540 91 40
fax. +48 18 541 79 42
www: www.solsum.pl
mail: biuro@solsum.pl



poczytaj o Solsum w portalu
zobacz wszystkie zdjęcia w galerii Solsum

elektrownie słoneczne realizowane „pod klucz” » systemy podłączone do sieci (on-grid) » systemy  autonomiczne (off-grid) » systemy podtrzymania energii » systemy zintegrowane z budynkiem (BIPV) » projektowanie elektrowni słonecznych » logistyka » montaż przez doświadczonych fachowców » nadzór, pełna obsługa serwisowa i pogwarancyjna » pozyskiwanie dotacji i finansowania inwestycji w fotowoltaikę » przygotowanie biznes planów i analiz rentowności inwestycji na potrzeby inwestora » szkolenia specjalistyczne dla inwestorów, jednostek samorządowych, instalatorów, projektantów

Zobacz więcej treści z działu: instalacje ekologiczne
Zobacz więcej treści z działu: instalacje na dachu

PARTNERZY

 Hewalex   Buderus      Roth Polska Galmet    logo Stiebel Eltron NTS Energy De Dietrich       Immergas       Dimplex Solsum

NAJNOWSZE ZDJĘCIA W GALERII

Oprawa OWAL SLIM LED z dyfuzorem
Oprawa OWAL SLIM LED z dyfuzorem
D.3142SM- Oprawa oświetleniowa KALIPSO E27 srebrna, klosz mleczny
D.3142SM- Oprawa oświetleniowa KALIPSO E27 srebrna, klosz mleczny
D.3197 - Oprawa oświetleniowa PANTERA, biały pierścień, klosz mleczny
D.3197 - Oprawa oświetleniowa PANTERA, biały pierścień, klosz mleczny
MAGIC - lampa LED serii SILVER LINE kwadratowa: 75 x 75 x 6,2 mm
MAGIC - lampa LED serii SILVER LINE kwadratowa: 75 x 75 x 6,2 mm

GORĄCE TEMATY

PORADNIK

NASZE SERWISY